Alhamdulillah peluang bercuti datang lagi..kali ini kami bercuti di bumi kenyalang..aku belum pernah bertandang ke sini..

image

image

Flight kami pukul 7.15 pagi..pukul 5 pagi kami sudah bergerak ke airport KLIA dan solat subuh di sana..surau airport telah dipindahkan ke tempat yang agak jauh di aras departure..jadi kami mengejar masa untuk solat dan bergerak ke tempat boarding…walau bagaimana pun solat mesti diutamakan…

Kami sudah berada di dalam kapal..bersedia untuk terbang ke bumi kenyalang…indahnya melihat matahari terbit dan melihat awan berbagai bentuk..subhanallah..syukur di atas segala nikmat Allah berikan..kami menaiki pesawat boeing 737-400..perjalanan mengambil masa satu setengah jam…

image

image

image

image

image

Hidangan mengalas perut..nasi lemak dan roti canai…apa2 pun terbaik malaysian airlines…

image

image

image

image

Hampir hendak mendarat..kelihatan sg terpanjang di malaysia ..sg rejang yg terkenal dengan kelibat ganas si bujang senang…juga sg sarawak yg tidak kurang indahnya…

image

Sampai saja di lapangan terbang kucing kami mencari teksi untuk ke hotel..kami menginap di tune hotel berdekatan dengan waterfront dan sg sarawak…sewa teksi hanya rm27….
Sampai saja di hotel berehat sekejap kami terus ke kubah ria di satok untuk mencari ikan terubuk masin dan kek lapis sarawak yang sangat popular di sini…

image

image

image

Hari masih pagi lagi…Kami sudah sampai di pasar kubah ria di satok …

image

Inilah kereta sewa kami nissan livina auto..rm 160 semalam…

image

image

image

image

Ikan terubuk masin yg telah dipack cantik2 dalam kotak..senang nak bwk balik…

image

image

Antara menu simple ikan terubuk masin..hmmm sedap…rasanya tak masin sangat berbanding ikan masin biasa…

Di sini kami hanya membeli ikan terubuk masin sahaja dan sedikit kek lapis sarawak..berbagai barang di jual di sini..semua jenis barangan basah, barang kering, buah buahan, cenderahati dan barangan kraf juga tempat makan dan minum ….kami makan tengahari di sini..mencuba menu sarawak yg popular mee kolok….nasi ayam, tom yam dan lain2..

image

malam nanti kami hendak pergi ke kedai kek lapis dayang salhah dan mira enterprise ..di sana lebih besar tempatnya dan ada banyak pilihan …selepas menyimpan ikan masin di hotel kami terus ke jong crocodile farm untuk melihat rangka bujang senang dan suku sakatnya yang masih hidup hingga kini…

image

Kami melihat gambar2 yg dipamerkan di sini..gambar2 betapa ganasnya si bujang senang ini..mujurlah sekarang dah mati..

image

Eiii seram dan ngeri..banyak yg menjadi mangsa..

image

image

Inilah rangka mulut atau rahang bujang senang sangat besar dan lebar patutlah sekali ngap tamat riwayat mangsanya…

image

image

Oh lupa pulak nak masuk ke dalam ni bayarannya rm16 dewasa dan kanak2 rm10…hmmm boleh tahan harganya..pada pukul 3 petang nti ada satu pertunjukan di lubuk buaya..dan selepas itu pertunjukan memberi ikan arapaima gigas makan…besarnya ikan ini …

kelibat ikan besar ini dan buaya menarik minat orang ramai datang ke sini..apa yang menarik di sini 2 orang petugas akan berdiri di satu tempat yang agak tinggi, kemudian mereka memberi buaya2 itu makan daging yg di gantung di tali..

di sana nanti dapat lah pengunjung melihat aksi2 ganas buaya2 tu berebut makanan….berbagai2 aksi mencemaskan..bukan sedikit ada banyak buaya di lubuk itu..ada yang macam batang kayu ada yang berjemur dan ada yang nampak mata dan badan saja di dalam air..so scary…hehe..kami terus meninjau ke bahagian dalam crocodile farm ini…

image

Ikan toman sedang berehat..sekali pandang macam tunggul kayu..

image

image

image
image

Tu dia..buaya2 sedang tidur atau pura2 tidur..

image

image

Selain dari buaya di crocodile farm ini..monyet, ikan, ular, burung, kura2 dipelihara di sini..walaupun tempatnya tidak secanggih zoo di semenanjung..ok lah bagi melihat binatang2 ini dari dekat terutama buaya…

image

Kami kemudian pergi ke lubuk buaya no3 untuk melihat pertunjukan buaya berebut makanan..rasa hangat cuaca panas..berpeluh2 badan..

image

image

image

image

Penat pulak menunggu..dah lah panas berbahang…pertunjukkan tak mula lagi…

image

image

image

Pertunjukan telah mula..orang sudah ramai…macam2 aksi buaya sedang berebut makanan…nti upload link aksi buaya2 ni..

image

image

image

Dah penat melihat buaya…bersantai2 di kolam ikan dan lihat kehijauan bunga teratai…sempat berkenalan dengan sang merak..tak nak pulak dia kembangkan ekornya yang cantik…kami keluar dan terus balik ke hotel…

Berehat sebentar lewat petang kami keluar ke riverside sungai sarawak..kami berjalan saja sebab berdekatan dengan hotel kami…

image

Seronok juga pertama kali naik perahu penambang ni…tambang yang dikenakan rm1 pergi dan balik..sekejap saja sudah sampai di seberang sana..terasa terumbang ambing bila berdiri hendak masuk dan keluar dari perahu ni..seronok juga…

image

image

image

image

image
image
image

Best jugak naik bot penambang ini…

image

image

image

image

image

image

View sungai sarawak…cantik dan indah…banyak kedai makan di sini…juga kedai cenderahati..kedai kek lapis dayang salhah dan mira enterprise juga ada di sini..apalagi shopping sakanlah kt sini memborong kek dan cenderahati…malam2 berjalan di waterfront melihat keindahan bandar kucing di waktu malam..

Advertisements